Czy warto kupić BMW E60?

BMW E60 to – zdaniem zagorzałych zwolenników – ostatnie prawdziwe BMW. Podobnie jak miało być w przypadku E39, E46, E34 czy E30 – przypomnienie redakcji. Samochód był produkowany od 2003 roku. Najstarsze egzemplarze mają więc prawie 20 lat. Czy warto go dziś kupić?

Jaki silnik?

Najbardziej bezawaryjne w BMW E60 są najstarsze benzyny o oznaczeniu M54. Trzeba pamiętać jednak, że ten silnik nie jest zbyt ekonomiczny a wysokie przebiegi (najmłodsze egzemplarze z 2005 roku) nie służą również jemu. Silniki N52 (następca M54) i N53 (następca N52) po przebiegu 100 000 km zużywają spore ilości oleju. W N52 po pewnym przebiegu – 200 000 – 300 000 km – awarii ulega Valvetronic a w N53 problematyczny od nowości był układ bezpośredniego wtrysku paliwa. Producent zastosował drogie, piezoelektryczne wtryskiwacze paliwa: wymiana jednego kosztuje więcej niż dwóch w grupie VAG.

Silniki diesla w tym modelu są bardziej popularne niż motory benzynowe, czy jednak są lepszym rozwiązaniem? Najsłabszy M47 jest zwyczajnie za słaby do tego samochodu. Żenująca jest również niska kultura jego pracy. Jego następca: N47 słynie z najgorszego układu rozrządu w historii BMW. Silniki 6-cio cylindrowe? Proszę bardzo! Trwałe są jednostki o oznaczeniu M57, nikt jednak nie kupował BMW w dieslu by jeździć (tylko) w niedziele kościoła.

Skrzynia biegów / sprzęgło

6-cio biegowy automat ZF słynie ze skłonności do szarpnięć. Zmienia biegi szybko, pozwala na dynamiczną jazdę, ale jaki to komfort w aucie klasy wyższej jeśli automat po prostu kopie w plecy? Remont? Pomoże, ale musi zostać wykonany kompleksowo a to kosztuje powyżej 5000 zł. Bezawaryjna skrzynia manualna? Proszę bardzo, ale każdy „manual” wyposażony jest w dwumasowe koło zamachowe. W nastoletnim samochodzie praktycznie jest pewne, że ulegnie ono uszkodzeniu. Koszt? Sama część 2000 zł w stosunkowo tanim w obsłudzie M54 do aż 3000 zł w 530d.

Korozja

W BMW E60/E61 generalnie nie ma jakiegoś większego problemu z korozją. Nadwozie dobrze wytrzymuje upływ czasu. Często jednak nawet w młodych kilkunastoletnich (12-13 lat) przerdzewiałe okazują się przewody hamulcowe (do tego stopnia, że powodują wycieki płynu!). Jeśli wybierzemy starczy egzemplarz z polecanym M57 pierwszej generacji albo M54 pod maską przygotujmy się na korozję dyferencjału czy półosi (nawet do tego stopnia, że pojawi się wyciek oleju!).

Zawieszenie

Oryginalne zawieszenie jest aluminiowe więc nie koroduje. Jednak kombi posiadają mało trwałe poduszki tylnego zawieszenia NIVO.

Oprócz tego zmorą użytkowników tego modelu jest bicie przy pewnej stałej prędkości: 120, 130, 140 km/h. Wielu użytkowników wymieniło przysłowiowe „pół samochodu” i nie zauważyło znaczącej poprawy.

Elektronika

W BMW E60 często awarii ulega wyświetlacz komputera pokładowego i radio. W BMW E61 dodatkowo przeciera się wiązka klapy. Ogólnie model ten ma problemy z regulatorem napięcia, który powoduje liczne awarie elektryczne.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

19 + = 29