Typowe usterki BMW E61

Używane BMW serii 5, z typoszeregu E61 kusi nowoczesną karoserią i bogatym wnętrzem. Mimo, że od wejścia tego samochodu do produkcji w 2003 roku minęło 15 lat, konstrukcja ta na tle innych aut z tej epoki wygląda nad-wyraz nowocześnie. Używane E61 w nienagannym stanie trzymają cenę. Są jednak autami o stosunkowo dużej awaryjności, głównie za sprawą wysokiego stopnia skomplikowania. Co psuje się w używanym E61?

Silniki: układ rozrządu

W E61 najczęściej spotkamy silniki diesla. Niestety w autach od 2007 roku wzwyż będzie to często diesel o pojemności 2.0, w którym wadliwy jest mechanizm rozrządu. Mowa tu o silniku o oznaczeniu N47. W silniku tym układ rozrządu jest umieszczony po stronie skrzyni biegów. Rozwiązanie to znacznie utrudnia operację wymiany rozrządu. Aby to zrobić trzeba najpierw wyjąć silnik. Rozwiązanie to nie-stwarzałoby problemów gdyby nie fakt, że właśnie rozrząd jest w tym silniku awaryjny. Zużywa się wyjątkowo przedwcześnie. W starych silnikach z łańcuchem rozrządu rozrząd bez problemu wytrzymywał 300000 km i był praktycznie elementem nieeksploatacyjnym. W N47 z początku produkcji rozrządy zaczynały hałasować już po 30000 km. Gdy rozrząd hałasuje to znaczy, że łańcuch jest wyciągnięty i ociera o obudowę rozrządu. Niestety rozciągnięty łańcuch rozrządu powoduje wytarcie się kół zębatych. Jeśli właściciel auta z takim silnikiem zaniedba rozrząd w swoim samochodzie do wymiany są również wszystkie koła zębate rozrządu. Niestety w N47 z E60/E61 koło zębate napędowe zostało połączone z wałem korbowym. Kompleksowa wymiana rozrządu w tym silniku powinna więc objąć również wymianę wału korbowego wraz z panewkami.

Na rozrząd należy również uważać w jednostkach trzy litrowych od 2007 roku wzwyż. Co prawda jest on umieszczony „normalnie” z przodu silnika, ale zastosowany przez BMW łańcuch rozrządu cechuje trwałość około 200 tysięcy km. W starszych silnikach łańcuch rozrządu rozciągał się dopiero po 500 tysięcy kilometrów.

Elektronika / elektryka

Kupując używane E61 należy się liczyć z awariami:

  • elektronicznej blokady kierownicy
  • wiązki tylnej klapy bagażnika
  • alternatora

Pneumatyczne zawieszenie

Wiele BMW E61 jest wyposażonych w pneumatyczne zawieszenie osi tylnej. Trwałość poduszek pneumatycznych wynosi około 200 000 km. Nowa poduszka pneumatyczna BMW E61 kosztuje ponad 800 zł / sztuka. Wymieniając dwie musimy liczyć się z kosztem 2000 zł. Przy okazji wymiany poduszek zazwyczaj do wymiany są również amortyzatory. Tyle to koszt 600 zł.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

94 − 92 =