Typowe usterki BMW E61

Używane BMW serii 5, z typoszeregu E61 kusi nowoczesną karoserią i bogatym wnętrzem. Mimo, że od wejścia tego samochodu do produkcji w 2003 roku minęło 15 lat, konstrukcja ta na tle innych aut z tej epoki wygląda nad-wyraz nowocześnie. Używane E61 w nienagannym stanie trzymają cenę. Są jednak autami o stosunkowo dużej awaryjności, głównie za sprawą wysokiego stopnia skomplikowania. Co psuje się w używanym E61?

Silniki: układ rozrządu

W E61 najczęściej spotkamy silniki diesla. Niestety w autach od 2007 roku wzwyż będzie to często diesel o pojemności 2.0, w którym wadliwy jest mechanizm rozrządu. Mowa tu o silniku o oznaczeniu N47. W silniku tym układ rozrządu jest umieszczony po stronie skrzyni biegów. Rozwiązanie to znacznie utrudnia operację wymiany rozrządu. Aby to zrobić trzeba najpierw wyjąć silnik. Rozwiązanie to nie-stwarzałoby problemów gdyby nie fakt, że właśnie rozrząd jest w tym silniku awaryjny. Zużywa się wyjątkowo przedwcześnie. W starych silnikach z łańcuchem rozrządu rozrząd bez problemu wytrzymywał 300000 km i był praktycznie elementem nieeksploatacyjnym. W N47 z początku produkcji rozrządy zaczynały hałasować już po 30000 km. Gdy rozrząd hałasuje to znaczy, że łańcuch jest wyciągnięty i ociera o obudowę rozrządu. Niestety rozciągnięty łańcuch rozrządu powoduje wytarcie się kół zębatych. Jeśli właściciel auta z takim silnikiem zaniedba rozrząd w swoim samochodzie do wymiany są również wszystkie koła zębate rozrządu. Niestety w N47 z E60/E61 koło zębate napędowe zostało połączone z wałem korbowym. Kompleksowa wymiana rozrządu w tym silniku powinna więc objąć również wymianę wału korbowego wraz z panewkami.

Na rozrząd należy również uważać w jednostkach trzy litrowych od 2007 roku wzwyż. Co prawda jest on umieszczony „normalnie” z przodu silnika, ale zastosowany przez BMW łańcuch rozrządu cechuje trwałość około 200 tysięcy km. W starszych silnikach łańcuch rozrządu rozciągał się dopiero po 500 tysięcy kilometrów.

Elektronika / elektryka

Kupując używane E61 należy się liczyć z awariami:

  • elektronicznej blokady kierownicy
  • wiązki tylnej klapy bagażnika
  • alternatora

Pneumatyczne zawieszenie

Wiele BMW E61 jest wyposażonych w pneumatyczne zawieszenie osi tylnej. Trwałość poduszek pneumatycznych wynosi około 200 000 km. Nowa poduszka pneumatyczna BMW E61 kosztuje ponad 800 zł / sztuka. Wymieniając dwie musimy liczyć się z kosztem 2000 zł. Przy okazji wymiany poduszek zazwyczaj do wymiany są również amortyzatory. Tyle to koszt 600 zł.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *