Mokry czy suchy filtr cząstek stałych?

Istnieją dwa rodzaje regeneracji filtrów cząstek stałych. Suchy i mokry, których z nich jest lepszy i dlaczego?

System „mokry”

Regeneracja FAP polega na dodaniu do paliwa płynu, który obniża temperaturę spalania się sadzy. Filtr dzięki temu zabiegowi zostaje wypalony a sadza zamieniona w popiół.

System ten stosowany jest głównie w samochodach francuskich: Citroen, Peugeot, Renault oraz – z racji stosowania silników z koncernu Renault w samochodach marki Nissan.

System suchy

Zwany również systemem regeneracji pasywnej, stosowany częściej w autach niemieckich. DPF znajdziemy mi. w wielu Audi, Skodach, BMW, Mercedesach, VW oraz samochodach marki Toyota. Samochód nie posiada zbiornika z płynem. Filtr DPF zostaje podgrzany poprzez spaliny do wysokiej temperatury i wypalony. Paliwo jest podawane po cyklu właściwej pracy.

Dodatkowa dawka paliwa może być dozowana na dwa różne sposoby:

  • wtrysk poprzez wtryskiwacze paliwa ale w takim momencie by paliwo nie mogło brać udziału we właściwym procesie spalania
  • poprzez dodatkowy wtryskiwacz w kolektorze wydechowym (stosowane w samochodach marki Toyota)

Proces wypalania mokrego filtra podwyższa więc zużycie paliwa, ale nie trzeba dolewać płynu.

6 komentarzy do “Mokry czy suchy filtr cząstek stałych?

  1. Waldek

    Zobaczycie za kilka lat przerobią paliwo diesla na takie, przy którym nie powstają cząstki stałe i filtry nie będą potrzebne. Technika idzie do przodu…

    Odpowiedz
  2. Kapitan

    Wcale nie jest to prawda, że w Skodzie jest tylko DPF. Mam Skodę Superb i mam FAP. Płyn jest tam gdzie koło zapasowe. Na 100% się tam dolewa bo już kupowałem EOLYS 🙂

    Odpowiedz
    1. Kris

      Bo masz nietypowe rozwiązanie w VAG: pompowtryskiwacze + filtr cząstek stałych. Przy pompowtryskach nie można zrobić dotrysku paliwa więc zrobili układ mokry. To nie jest normalne rozwiązanie w VAG. Zrobili to tylko po to by po wejściu EURO 4 pozbyć się sterty pompowtrysków zalegających na półkach.

      Odpowiedz
      1. Kapitan

        Milcz, znafco!

        Po 1: pompowtrysk jest najlepszym rodzajem wtrysku w silniku diesla jaki ludzkość (a tak naprawdę inżynierzy z VW) wymyśliła.

        Po 2: FAP oraz DPF z dodatkowym wtryskiwaczem to system znacznie lepszy niż to co jest w większości VAG-ów i BMW bo podawanie paliwa wtryskiwaczami grozi rozradzaniem oleju.

        Odpowiedz
  3. monia

    Dobry wieczor 🙂
    A jak do licha mam sprawdzic suchy czy mokry ten filtr 🙂
    mam Volvo c30 z 2008 roku…. 2.0 diesel 🙂
    Weszlo w system awaryjny nie wiadomo dlaczego … koles ze service volvo orzekl ….. filtr czastek stalych….

    Panowie podpowiedzcie prosze 🙂

    Odpowiedz

Skomentuj monia Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

12 − = 3