Usuwanie filtra cząstek stałych

Usuwanie filtra cząstek stałych to bardzo częsty zabieg wykonywany w samochodach używanych z silnikiem diesla. Usunięcie filtra FAP/DPF jest często najtańszą drogą do usprawnienia pojazdu. Niestety, nie do końca zgodną z ochroną środowiska…

Dlaczego usuwa się filtr cząstek stałych?

Filtr cząstek stałych usuwa się zazwyczaj wtedy gdy jest on zatkany. Zatkany filtr cząstek stałych to:

  • zmniejszona moc silnika
  • zwiększone zużycie paliwa
  • przegrzewanie się układu wydechowego

Przed użytkownikiem auta, w którym zatkał się filtr cząstek stałych stoją wtedy trzy możliwości: wymiana na nowy filtr, czyszczenie filtra, wycięcie istniejącego filtra. Czyszczenie bywa nieskuteczne, bądź przynosi krótkotrwały efekt (szczególnie w autach z przebiegiem powyżej 150000 km bądź w modelach w których filtr ten jest skonstruowany wadliwie). Wymiana filtra cząstek stałych to koszt kilku tysięcy złotych. Należy także pamiętać, że zatkany DPF bardzo często jest objawem szeregu innych usterek (turbiny, wtryskiwaczy), nowy filtr cząstek stałych w starym samochodzie nie posłuży tak długo jak w nowym. Z tego względu wycięcie DPF/FAP jest najkorzystniejszą opcją z punktu widzenia użytkownika.

Na czym polega usunięcie filtra?

Usunięcie filtra wykonuje się poprzez dwa zabiegi:

  1. Fizyczne usunięcie filtra cząstek stałych poprzez zastąpienie go rurą bądź usunięcie wkładu filtra ze środka
  2. Zmianę oprogramowania sterownika ECU, który sprawdza skuteczność działa filtra cząsteczek (a gdy go nie ma skuteczność jest zerowa) oraz dokonuje okresowego wypalania

Samochód z usuniętym tzn. mokrym filtrem cząstek może charakteryzować się niższym realnym zużyciem paliwa ze względu na brak procedury wypalania, która jest realizowana poprzez dotrysk dodatkowej dawki paliwa (i podnosi tym samym jego zużycie).

1 komentarz do “Usuwanie filtra cząstek stałych

  1. Jerzy

    Dla mnie najmocniejszym argumentem ZA USUNIĘCIEM DPF jest zmniejszenie ryzyka zalewania silnika paliwem co powoduje rozrzedzanie oleju silnika a w konsekwencji zatarcie silnika.

    Problem nie dotyczy Toyoty. Tam nic takiego się nie stanie bo układ DPF jest rozwiązany zupełnie inaczej.

    Odpowiedz

Skomentuj Jerzy Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

92 − = 84