Jak dbać o automatyczną skrzynię biegów

Naprawy automatycznych skrzyń biegów są niezwykle drogie. Całkowicie ich nie unikniemy ale możemy sprawić by występowały one znacznie rzadziej poprzez specjalną, ostrożną eksploatację pojazdu z automatyczną przekładnią.

  1. Dbaj o układ przeniesienia napędu
    W samochodach przednionapędowych: półosie napędowe a w tylnonapędowcach: wał, jego podporę dyferencjał oraz półosie. Podczas przeglądu technicznego te elementy nie są zazwyczaj kontrolowane szczególnie intensywnie (albo nie są wcale) a wpływają na zużycie automatycznej przekładni.
  2. Regularna diagnostyka komputerowa
    Kupiłeś auto z automatem? Natychmiast jeźdź „na komputer” i sprawdź czy automatyczna skrzynia nie zgłasza żadnych błędów: jeśli są błędy: natychmiast je usuń.
  3. Zadbaj o prawidłowo działający hamulec ręczny
    Szczególnie w przypadku tarczobębnów (większe samochody z niezależnym hamulcem ręcznym bębnowym i zasadniczym tarczowym) zdarzają się hamulce działające np. tylko w przód albo po prostu słabe. Jeśli tak działa Twój ręczny: natychmiast do mechanika!
  4. Ręczny to hamulec postojowy zasadniczy! zaciągaj go mocno, jeśli trzeba: oburącz!
    Zawsze najpierw zaciągaj ręczny a dopiero potem wybieraj położenie lewarka „Parking”. Jeśli parkujesz na stromym wzniesieniu najpierw „wbij” pozycję Neutral, zaciągnij hamulec ręczny tak mocno jak tylko potrafisz, upewnij się że samochód jest utrzymywany przez ręczny: dopiero wtedy „wbijasz Parking”.
  5. Przełączanie na D i R tylko przy obrotach bliskich obrotom biegu jałowego
    Zawsze przed przełączeniem na D bądź R zerknij na obrotomierz. Obroty mają być poniżej 1000 rpm. Jeśli Twój samochód utrzymuje wysokie obroty po uruchomieniu silnika, gdy jest zimno, zasadniczo nie powinieneś nim ruszać z miejsca dopóki obroty nie osiągną właściwego poziomu. Jeśli obroty w Twoim silniku czasami „falują” to nie możesz wtedy włączać D ani R podczas falowania.
  6. Przełączanie z D na R tylko wtedy gdy samochód stoi w miejscu! A hamulec zasadniczy jest mocno wciśnięty!
    Nie jest natomiast prawdą, że warto podczas przełączania wybierać pozycję „N” – wybieranie tej pozycji dodatkowo zużywa skrzynię biegów, niektóre elektrozawory skrzyni są tak samo ustawione podczas pozycji R jak i podczas pozycji D. Niezwykle ważne jednak by samochód stał w miejscu a pedał hamulca był mocno wciśnięty, uniemożliwiając ruchy kół. Jeśli ruszamy autem, nauczmy się najpierw wbijać R bądź D a dopiero potem zwalniać hamulec ręczny (hamulec ręczny nie zastępuje tu jednak hamulca zasadniczego ale go wspomaga).
  7. Nie holować samochodu z wyłączonym silnikiem, nie „przepychać na luzie”
    Holowanie automatu to zawsze ryzyko. Skrzynia biegów bez załączonego silnika pracuje bez smarowania. Dlatego najlepiej nigdy nie dopuszczaj do holowania. Jeśli nauczyłeś się, że do garażu wjeżdżasz na luzie bo masz lekko z góry a silnik jest już zgaszony bo zamykasz bramę, oducz się tego złego nawyku!
  8. Wymieniaj regularnie olej w skrzyni biegów
    To najbardziej znany fakt, nawet dla laików. Zaleca się wymianę oleju w przekładni co około 60 000 km i 2 lata. W nowych skrzyniach automatycznych, które mają niski przebieg oraz nie miały za sobą żadnych remontów można ten okres dwukrotnie wydłużyć. Szczególnie remoncie bądź gruntownych naprawach warto przynajmniej raz bądź dwa razy wymienić olej.
  9. Nie zwiększaj mocy ani momentu obrotowego swojego samochodu (chiptuning)
    Chyba, że jesteś pewien, że tak samo skonstruowana skrzynia jest w stanie pracować z mocniejszym i silniejszym silnikiem (bo był sprzedawany również mocniejszy model).

2 komentarze do “Jak dbać o automatyczną skrzynię biegów

  1. Witkacy

    posiadam avensis benzyna 2016 z 7 biegami. Ona ma przekładnie automatyczna ale nie taka standardowa jak np. w mercedesach ale jest to skrzynia na jakims pasku CVT czy cos w tym stylu, jesli zaczam silnik i jest w okolicach zera to obroty biegu jalowego sa bardzo wysokie czy nie moge wtedy wrzucic D i jechac do przodu czy powinienem czekac zeby sie skrzyni cos nie stalo?

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

1 + = 6