Zakup używanego quada

Quad to nie tylko sposób na spędzenie wolnego czasu, ale także pojazd często użytkowy. Quady służą do nam dojazdów w miejsca gdzie zwykłym samochodem, nawet SUV-em trudno jest nam dotrzeć, czterokołowcem możemy odśnieżać podwórko bądź po prostu go utrzymywać jako drugi – zapasowy – pojazd w rodzinie, szczególnie gdy mieszkamy w górskiej okolicy. Nowe quady – szczególnie te markowe – stanowią jednak spory wydatek. Dlatego wiele osób decyzje się na zakup używanego quada. Na co uważać dokonując takiego zakupu?

Niespawana rama

Rama quada może być spawana jedynie raz: przez producenta. Jakiekolwiek podejrzanie, że rama nie jest oryginalne pospawana powinno być powodem do rezygnacji z zakupu.

Rama prosta

Rama quada musi być prosta. Nie może być żadnych przesunięć. Koła muszą być poprowadzone symetrycznie.

Papiery

Jeśli choć czasami zamierzamy jeździć naszym czterokołowcem po drodze publicznej musi on być zarejestrowany i posiadać aktualne OC. Wiele pojazdów sprowadzonych z zagranicy nie posiada karty pojazdu niezbędnej do rejestracji samochodu.

Plastiki

Wydaje się że złamana osłona zbiornika paliwa bądź błotnik to nie problem… do czasu aż nie będziemy chcieli kupić złamanej części których ceny przyprawiają o zawrót głowy. Powód? Bardzo często ulegają złamaniu / uszkodzeniu a niestety bardzo mała jest ich podaż na rynku używanych części.

Kierunkowskazy, światła, prędkościomierz, lusterka

Jw. jeśli chcemy jeździć quadem po ulicy to musi on mieć niezbędne, działające wyposażenie. Jego brak będzie skutkował problemami przy okazji przeglądu technicznego bądź kontroli.

Luzy w układzie kierowniczym oraz w zawieszeniu

Końcówki drążków do quadów wcale nie są tanie. Ba, są droższe niż w wielu popularnych samochodach. Dlatego sprawdźmy czy nasz quad nie ma luzów na kierownicy oraz w układzie zawieszenia.

Stan ogumienia

Opona do quada kosztuje przynajmniej tyle co samochodowa. Komplet opon to od 700 do nad 1500 zł. Dlatego zwracajmy uwagę na stan bieżnika.

Napęd: łańcuch i zębatki bądź wały kardana

Wymiana łańcucha i zębatki tylnej oraz przedniej to spory wydatek. Sprawdźmy więc ich stan przed zakupem. Luz łańcucha powinien wynosić najwyżej kilka cm, sprawdźmy również czy regulator nie jest ustawiony już maksymalnie. Nowy łańcuch wraz z zębatkami to wydatek około 100 – 400 zł.

Jeśli nasz quad jest wyposażony w wał kardana również sprawdźmy czy nie posiada on luzów. Oryginalny wał napędowy do GRIZZLY 660 4X4 to wydatek ponad 1000 zł!

(Jeśli ma napęd 4×4): sprawdź czy działają wszystkie tryby

To koniczne, często napęd 4×4 ulega uszkodzeniu. Należy sprawdzić w błocie czy po przedstawieniu w tryb 4WD quad naprawdę jest napędzany na wszystkie 4 koła i czy nie ma przy tym nie pożądanych odgłosów.

Amortyzatory

Wszelkie wycieki z amortyzatorów bądź ich brak tłumienia oznaczają wydatki.

Hamulce

Stan klocków hamulcowych, przy hamulcach tarczowych eksploatowanych w błocie klocki i tarcze wydzierają się niezwykle często. Niestety nie są tanie.

Przeniesienie napędu

Jeśli quad ma przekładnie manualną należy sprawdzić czy wchodzą wszystkie biegi i czy same nie wyskakują. Należy sprawdzić czy sprzęgło nie ślizga. Jeśli przekładnia jest CVT bądź automatyczna należy również sprawdzić czy nie ma nadmiernego poślizgu próbując bardzo wolno podjechać pod bardzo strome wzniesienie najlepiej obciążonym we dwie osoby quadem.

Łożyska kół

Warto sprawdzić czy koła nie mają luzów oraz czy nie obracają się zbyt ciężko.

Silnik

Oczywiście silnik powinien bez problemów zapalać jako zimny i uzyskiwać właściwą moc. Nierówna praca to powody do obaw. Jeśli właściciel tłumaczy się, że silnik źle pracuje bo gaźnik jest niewyregulowany albo świeca do wymiany należy mu powiedzieć żeby to naprawił skoro to takie tanie…

Kask, rękawice, odpowiedni ubiór

Nie oszukujmy się, że jak kupimy quada to kupimy sobie dopiero potem kask… kask i tak będziemy musieli kupić a głowa od zakupu nam raczej nie urośnie. Dlatego spokojnie kilka tygodni przed zakupem kupmy sobie kask (jeśli nie mamy) a dopiero potem rozglądajmy się za quadem. Podczas pierwszych jazd ryzyko wypadku jest przecież największe.

Quad to niewielki pojazd ale niemałe wydatki…

Niestety, mimo że quad to niewielki pojazd wydatki przy jego serwisowaniu wcale nie są małe. Dlatego należy dokładnie zapoznać się z kupowaną przez nas maszyną. Dokonując jego napraw rzadko kiedy zapłacimy rachunek niższy niż przy wymianie elementów samochodu klasy kompaktowej. Należy jednak pamiętać że ze względu na specyfikę tego sprzętu rzadko jest on eksploatowany w lekkich warunkach dlatego niski przebieg nie może być bezwzględną przesłanką do udanego zakupu. Zastosowanie się do powyższych rad z pewnością ułatwi zakup quada, który będzie sprawiał właścicielowi przyjemność a nie był tylko źródłem problemów.

3 myśli nt. „Zakup używanego quada

  1. Maślak

    Ceny części do ATV to rzeczywiście śmiech na sali. Mam wydawać by się mogło taniego quada Bashana 200. Oto ile zapłaciłem za przykładowe części:

    – końcówka drążka kierowniczego (notabene bardzo marnej jakości): 24 zł, dla porównania do Astry F za 15 zł kupi

    – łożysko przód bashan 35, do astry 25 zł

    – amortyzator przód: 120 zł bashan a astra (Kayaba) 55 zł

    – opony przód 21x7x10, cena za dwie: 270 zł + 50 zł wymiana w Bashanie, Astra 175/65R14: 270 ale wymiana gratis

    Zużycie paliwa w moim bashanie przy jeździe terenowej to jest 5 litrów na 100 km. W astrze mam gaz i pali około 8-9 litrów na 100 km. Czyli Astra wychodzi taniej…

    A mój quad to taka mała po-pierdółka. Strach pomyśleć ile części kosztują do Bashana 300…

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *