Czy warto kupić używane opony?

„Nie stać mnie na nowy samochód więc nie stać mnie na nowe opony. Kupuje więc używane” – tak tłumaczy się wiele osób kupujących używane opony. Czy używane opony to jednak zawsze uzasadniona oszczędność?

Przedstawimy kilka powodów dla których używane opony nie są pełnowartościowym produktem co sprawia, że nie zawsze jest sens je kupować.

  1. Głębokość bieżnika
    Podczas gdy nowe letnie opony mają 8 mm bieżnika a zimowe nawet 9 mm te używane za pół ceny mają w najlepszym przypadku uczciwe zmierzone 6 mm. Nie oznacza to jednak, że taka opona jest w 66-75 % tak wartościowa jak opona nowa. Przecież nie możemy jeździć na oponie aż osiągnie 0 mm! Nie pozwala na to ani prawo, ani zdrowy rozsądek! Gdyby przyjąć, że w miarę bezpieczną granicą jest 4 mm to wartość opony, która ma już 6 mm stanowi 40-50 % opony nowej… pamiętajmy jednak, że te pierwsze mm opony są dużo bardziej wartościowe niż te ostatnie. Tak więc rozsądna kwota jaką możemy zapłacić za opony z bieżnikiem 66 % to 1/3 wartości nowych opon.
    Opona z mniejszym bieżnikiem częściej będzie się również dziurawić.
  2. Nierównomierne zużycie
    Używane opony często są nierównomiernie zużyte. To oznacza, że choć boki opony mają jeszcze np. 7 mm bieżnika to jej środek ma tylko 4 mm. Taka opona przejedzie najwyżej 10 000 km i będzie już praktycznie łysa. Nie mówiąc już o tym że nie równomierne zużycie wpływa negatywnie na przyczepność. Może się okazać, że lepsza jest opona, która ma 5 mm w każdym miejscu niż taka która ma gdzieniegdzie 7 mm a w innym miejscu 3 mm.
  3. Wiek opon
    Co prawda opony właściwie przechowywane mogą być jak nowe nawet po kilku latach, w przypadku używanej opony nie jesteśmy w stanie ocenić ile taka opona leżała w magazynie a ile jeździła. Dlatego kupując używane opony musimy pamiętać, że maksymalny rozsądny wiek opony wynosi około 8 lat. Kupując więc opony 6-cio letnie będziemy mogli je użytkować… maksymalnie 2 lata.
  4. Opony po naprawach
    Co prawda jedna czy dwie łatki nie obniżają wartości użytkowych opony ale: opony nie mogą być kołkowane ani nie mogą mieć naprawianych rantów. Opony po takich naprawach powinniśmy natychmiast wyłączyć z eksploatacji.

Kiedy warto?

Gdy mamy duże tunningowe koła, nietypowy wielki rozmiar opon np. 255/40 R19 a komplet nowych opon kosztuje majątek być może warto zainteresować się używanym ogumieniem.

W przypadku typowych opon 15, 16 czy 17″ nie warto. Sprzedawane opony zazwyczaj mają wysoką cenę z uwagi na duży popyt spowodowany niewiedzą i biedą użytkowników z tego też względu stosunkowo dużą cenę. Kupując je i zamierzając przejechać na nich wiele tysięcy kilometrów z pewnością nie zaoszczędzimy a za pewien czas będziemy pewnie znowu szukać… „nowych używek”.

Warto jeszcze dodać, że dobrą alternatywą dla opon używanych są tanie opony chińskie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

60 − 56 =