Dlaczego przy DPF przybywa oleju?

Często użytkownicy samochodów wyposażonych we filtr cząstek stałych odnotowują zwiększanie się poziomu oleju silnikowego w miarę eksploatacji. Dlaczego przybywa oleju, skoro zgodnie z zasadą działania silnika powinno go raczej delikatnie ubywać? Czy zwiększający się stan oleju jest groźny?W samochodach wyposażonych we filtr DPF, czyli tzw. suchy filtr cząstek stałych dochodzi do okresowego wypalania filtra cząstek stałych. Wypalenie polega na zwiększaniu dawki paliwa (poprzez dodatkowy wtryskiwacz, bądź poprzez standardowe wtryskiwacze paliwa). Niestety często zwiększona dawka paliwa w krótkim okresie czasu nie pomaga i sterownik zwiększa dawki paliwa przez dłuższy okres. Prowadzi to nie tylko do zwiększenia zużycia paliwa, ale również do odkładania się niespalonego paliwa w misce olejowej. Wtedy to właśnie przybywa oleju w silniku.

Jest to niezwykle groźne zjawisko. Przybywający „olej” nie jest bowiem olejem silnikowym lecz staje się… mieszanką oleju napędowego i oleju silnikowego. A przecież ten pierwszy nie posiada praktycznie żadnych właściwości smarnych! Tym samym powiększający się stan oleju, a tak naprawdę olej napędowy w oleju silnikowym może doprowadzić nawet do zatarcia silnika!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

16 − = 11