Zawieszenie tylne: belka skrętna

Niema chyba bardziej trywialnego pomysłu na tylne zawieszenie niż połączenie kół metalową rurą, zwaną ładnie: belką.

Idea ta jest tak prosta, że była stosowana nawet w wozach drabiniastych, w czasach gdy nie było jeszcze motoryzacji a konie nie były mechaniczne.

Dlaczego belka?

Na koła działają duże siły skrętne. W samochodach są one zmniejszane poprzez wsunięcie piasty od felgi w kierunku środka koła, jednak nie da się ich całkowicie wyeliminować, występują podczas jazdy po koleinach, nie równościach czy na zakrętach. To siły, które „usiłują” przechylić koło raz w lewo raz w prawo, a belka im właśnie przeciwdziała.

Zawieszenie zależne

W starych konstrukcjach jedno koło było zależne od drugiego. Działo się tak właśnie za sprawą tylnej belki, która łączyła tylne koła. Gdy jedno koło wpadło w dziurę głęboką na 5 cm… drugie podskakiwało do góry 5 cm. Nie zbyt wygodne? Nieprawdaż?

Zawieszenie pół-zależne

Popularne dziś zawieszenie pół-zależne oparte jest o tzw. belkę skrętną. Nie należy tej belki mylić z tylną osią skrętną! Tylna oś skrętna umożliwia lekki skręt tylnych kół podczas pokonywania zakrętów. Jest dziś stosowana w wielu autobusach miejskich. Belka skrętna to belka, która jest skręca… ale trochę w inny sposób.

Jak działa belka skrętna?

Belka skrętna to mocna stalowa rura na której są zawieszone wahacze wleczone. Wahacze te pracują albo na tulei metalowo-gumowej albo na łożysku igiełkowym (samochody francuskie).

Naprawa tylnych belek

W przypadku zawieszenia wielowahaczego w miarę zużycia się elementów wymieniamy po prostu tuleje, gumy i sworznie części, które uległy zużyciu. Nieco inaczej jest w przypadku belki tylnej. Jeśli jest to wyrób zintegrowany jak tylna belka w samochodzie Peugeot 207 to wymagana jest regeneracja lub wymiana na nową.

Regeneracja tylnej belki nie następuje w zwyczajnym warsztacie. Taki zabieg wiąże się często z piaskowaniem elementów i zabezpieczeniem belki przed korozją na nowo. Zwykły warsztat może co najwyżej zdemontować belkę i odesłać ją do zakładu zajmującego się regeneracją a po regeneracji ją zamontować.

Czy belka skrętna jest dobrym rozwiązaniem?

Jak na razie jeśli chodzi o tylne zawieszenie małych samochód miejskich nie wymyślono do tej pory nic lepszego. Co prawda: gdy nastąpi jej zużycie jej regeneracja oznacza wysoki koszt nie mniej jednak zapominamy wtedy, że służyła nam bezawaryjne przez wiele lat i kilkadziesiąt tysięcy kilometrów. Narzekają na nie często drudzy właściciele samochodów używanych, którzy kupili właśnie samochód, który wymaga regeneracji tylnej belki…

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *