E91 to wersja kombi coraz bardziej popularnej trójki produkowanej od 2005 roku. Co ma nam do zaoferowania piątej generacji seria 3? Dlaczego ten samochód jest często kupowanym autem i czy warto stać się jego nabywcą?
Tylny napęd, osiągi, ekonomię i… ciasne wnętrze
To ma nam do zaoferowania każde BMW serii 3. To ostatnie naprawdę nie jest wyimaginowanym problemem opisanym przez osobę która ma 200 cm wzrostu i próbowała podróżować komfortowo jak w serii 7 na tylnej kanapie. Nawet 4 osoby posiadające 180 cm wzrostu nie będą w 100% zadowolone z wielkości przestrzeni pasażerskiej tego pojazdu. A pasażer, który przesiądzie się z Passata B6 kombi do E91 będzie miał wrażenie przesiadki do auta o klasę mniejszego… ale lepiej wykończonego.
Bardzo Drogi Wóz?
Poniższa tabela obrazuje ceny używanych niemieckiej kombi klasy średniej w porównywalnych wersjach silnikowych.
rocznik | Audi A4 2.0 TDi | BMW E91 320d | Mercedes W204 220 CDI Kombi | VW Passat B6 2.0 TDi |
2005 | 25500 | 29900 | 22900 | |
2006 | 27600 | 30900 | 23900 | |
2007 | 31400 | 33800 | 27000 | |
2008 | 33800 | 35999 | 49000 | 30900 |
2009 | 45900 | 51883 | 34900 | |
2010 | 51900 | 67999 | 42500 | |
2011 | 57000 | 63400 | 53900 |
E91 jest znacznie droższe aniżeli ulubiony na naszym rodzimym rynku Passat. Droższe jest również od Audi A4, choć niewiele. Biorąc pod uwagę, że wzięliśmy do porównania lekko podstarzałe wyglądające B6 różnica cen jest niewielka. Jednak patrząc na ceny Mercedesa, który jako nowy samochód kosztował porównywalnie widzimy, że BMW dość mocno traci na wartości. Z drugiej strony porównywany model W204 to nowość na rynku aut używanych, dopiero kilka miesięcy temu wszedł do produkcji jego następca: W205.
320d nie jest już ospałe
O ile osiągi poprzedniej serii 3 w tej wersji silnikowej nie zachwycały (szczególnie E46 136 KM) to w tej ten motor jest naprawdę zadowalającą, pod względem osiągów, jednostką. Najsłabsze (320d z lat 2005-2007) 163 konne kombi rozpędza się do 100 km/h w 8,6 sekundy. Jak na kombi? Wystarczy. Nowsze wersje silnikowe, odpowiednio 177 oraz 184 konne potrzebują na sprint do setki odpowiednio 8,1 i 7,7 sekundy. To naprawdę dobre osiągi. Warto również wspomnieć że każda z tych wersji jest podatna na chiptuning. Do ponad 200 KM.
Usterki
Do naprawdę irytujących usterek w BMW E90/E91 należą usterki centralnych zamków. Winą jest zła konstrukcja. Usterka o tyle irytująca że występuje nawet w samochodach z niewielkim przebiegiem. Do tej pory tego typu usterki raczej kojarzyły się z autami francuskimi, a w BMW czy to 10 czy 20 letnim centralny zamek po prostu działał. Również uszczelki drzwi i tylnej szyby potrafią przyprawić właściciela tego samochodu o zawrót głowy. Podobny problem trapi również spryskiwacze reflektorów.
320d – oszczędny, dynamiczny lecz… awaryjny
Najczęściej widywany w ogłoszeniach sprzedaży E91 silnik 320d nie jest bezawaryjny. Do największej bolączki tego modelu należy wadliwie zaprojektowany łańcuch rozrządu. Sytuacja jest jeszcze bardziej tragiczna przez fakt, że znajduje się on od strony skrzyni biegów.
Warto kupić diesla, ale 330d!
Racja z tym 320d. Wadliwy rozrząd i zębatka zintegrowana z wałem to jest po prostu rozwiązanie godne francuza.