Golf 1.2 TSI, 1.4 TSI, Octavia 1.4 TSI czy Passat 1.8 TSI to coraz częsciej spotykane na polskich drogach samochody. Samochody te są stosunkowo ekonomiczne podczas oszczędnej jazdy. Jednak przy dynamicznej jeździe palą podobnie co ich odpowiedniki sprzed wielu lat. Dlatego użytkownicy tych aut coraz częściej pytają „gazowników” o możliwość zainstalowania LPG do tych aut. Jeszcze kilka lat temu w większości zakładów właściciele tych pojazdów otrzymywali zawsze odpowiedź: nie. W ciągu ostatniej dekady sporo się jednak zmieniło w tym aspekcie.
LPG w TSI. Dlaczego to nie takie łatwe?
Silniki TSI, oprócz tego że posiadają turbodoładowanie – które nie wyklucza zastosowania instalacji LPG – posiadają jeszcze bezpośredni wtrysk paliwa. W takim rodzaju zasilania benzyna dostaje się bezpośrednio do cylindrów a nie do kolektora ssącego. Popularne dziś instalacje gazowe podają gaz LPG do kolektora ssącego. Przeróbka tych silników na gaz jest więc cofnięciem się w przeszłości w sposobie ich zasilania. Co więcej, silniki te nie bardzo mogą pracować bez pracy wtryskiwaczy benzynowych, które zapiekają się gdy nie pracują. Popularne instalacje gazu o wtrysk pośredni – te które kosztują do 4000 zł – działają w taki sposób że podczas jazdy na gazie jest podawana również benzyna.
Czy da się założyć bezpośredni wtrysk gazu?
Oczywiście istnieją instalacje bezpośredniego wtrysku gazu. Są one jednak dużo droższe niż popularne instalacje IV generacji z wtryskiem pośrednim. Takie instalacje występują seryjnie w VW oznaczonych skrótem „EcoFuel„.
Koszty założenia LPG do TSI
Warto dodać, że w pierwszym przypadku (jazda na mieszance gazu i benzyny jednocześnie) koszty montażu LPG wynoszą wspomniane 4000 zł a w przypadku instalacji wykorzystujących bezpośredni wtrysk gazu prawie dwa razy drożej. Z tego wynika, iż obecnie bardziej opłaca się założyć tańszą instalację LPG, mimo że podczas jazdy gazie instalacja zużyje również 2-3 litry benzyny na każde 100 km – przekonuje pracownik instalacje LPG Poznań, który założył już kilkadziesiąt takich instalacji.
Oprócz kosztów, instalacje bezpośredniego wtrysku gazu mogą przyczynić się do wcześniejszego uszkodzenia wtryskiwaczy benzynowych przez które jest wtłaczany w takim przypadku gaz do silnika.
w moim 1.4 TSI mam instalacje firmy Auto Gaz Centrum z centralą zenit pro direct
i wtryskiwaczami Matrix HS.Dzięki dedykowanej konfiguracji tego oprogramowania
możliwy jest szybki montaż i łatwa diagnostyka w przypadku wystąpienia błędów.
Po przez zastoswanie ciągłego wtrysku małych dawek benzyny , pompa paliwa się
nie zaciera.
Dawkowanie benzyny podczas pracy na LPG nie służy pompie paliwa, która i tak się nie zatrze bo w normalnej instalacji czwartej generacji i tak pompa pracuje cały czas a paliwo wraca powrotem. Dawkowanie benzyny ma ochraniać wtryskiwacze benzynowe przed zapieczeniem. W silnikach z bezpośrednim wtryskiem benzyny, jakim jest silnik 1.4 TSI wtryski masz bezpośrednio w komorze spalania. Muszą być stale chłodzone by nie uszkodziły się od temperatury jaka panuje podczas suwu pracy.