Powszechna opinia jest taka, że w aucie używanym należy się wystrzegać zawieszenia pneumatycznego i hydropneumatycznego. Czy jednak należy jak ognia unikać wszelkich hydropneumatycznych Citroenów, Mercedesów i BMW z układem NIVO, wszelkich SUV-ów w których zastosowano pneumatyczne zawieszenie?
Zawieszenie pneumatyczne, którego nie warto się bać
Pneumatyczne zawieszenie zastosowane jedynie na tylnej osi, w którym rolę amortyzatorów pełnią klasyczne amortyzatory gazowo – olejowe nie jest dużo droższe w eksploatacji od tradycyjnych McPersonów. Dziś dobrej jakości poduszki pneumatyczne możemy kupić już w cenie 500 – 1000 zł / sztuka. Tak to prawda, sprężyny są znacznie tańsze (nawet 100 – 200 zł). Jednak nie zapewniają stałego prześwitu niezależnie od załadunku i nie izolują tak mocno akustycznie wnętrza pojazdu od odgłosów jezdni.
Zawieszenie takie stosowano mi. w BMW serii 5, Mercedesach E, Vito.
Przykładowe ceny części:
- miech Mercedes Vito W639: 690 zł
Zawieszenie hydropneumatyczne w Citroenach
Choć jest skomplikowane bo zawiera zarówno elementy hydrauliczne jak i pneumatyczne nie jest specjalnie drogie w eksploatacji. Warto dodać, że Citroeny C5 czy nawet C6 nie były aż tak drogie w zakupie jak Mercedesy klasy S więc zastosowane w nich elementy również nie mogły kosztować majątku. Z tego względu naprawa tego zawieszenia również nie należy do najdroższych. Trzeba jednak liczyć się z lekko podwyższonymi kosztami serwisu.
Przykładowe ceny części zamiennych:
- strefa Kula Amortyzatora Przód C5 III C6: 210 zł
Aktywne zawieszenie pneumatyczne
To zawieszenie o zmiennym stopniu tłumienia. Spotkamy je w luksusowych SUV-ach jak Porsche Cayenne czy luksusowych limuzynach jak Mercedes S klasy. Niestety koszty serwisowania tego zawieszenia są bardzo wysokie. Przykładowe ceny mechów do aut z takim systemem zawieszenia:
- poduszka pneumatyczna Audi A6 allroad c6: 4055 przód, 1 481 zł tył
- poduszka pneumatyczna Mercedes W221: 2984 zł przedni, 3599 zł tylni