SUV-y są modne, bo SUV-em jeździ Marta Kaczyńska (Audi Q7 notabene z 2011 roku), Beata Szydło (Audi Q3) czy Donald Tusk (Lexus RX 450h), czyli osoby powszechnie znane i lubiane przez Polaków. To one kreują modę. Przeciętny kierowca SUV-a został nim także dlatego, że „wyskoczy mi zza zakrętu Ferrari przejadę po nim”, „wyskoczy mi jeleń na drogę wpadnie pod moje koła”. Coś w tym jest. Wyższy samochód daje w wielu (nie wszystkich) przypadkach lepsze szanse na wyjście z wypadku cało. A z jakimi kosztami wiąże się utrzymanie SUV-a?
Opony 2636 zł vs 2076 zł
Dobrej jakości opony Continental WinterContact TS 850 P w rozmiarze 235/60 R18 do Kia Sorento z 2017 kosztują 2636 zł komplet. Do porównywalnej wielkości Kia Optimy to 2076 zł (za 215/60 R16). W sumie różnica nie duża a 16″ w sedanie to jednak zdecydowanie za mało. Za podobne opony w rozmiarze 215/55 R17 zapłacimy już prawie 2700 zł… czyli więcej niż do SUV-a.
Wniosek: drogie są opony nietypowe, te w typowych rozmiarach są w umiarkowanej cenie, nawet mimo dużej ilości gumy. Przez popularność SUV-ów opony do nich przestały być drogie!
Zawieszenie
Porównajmy ceny za pełny zestaw wahaczy Lemforder:
- wahacze dolne z tyłu: 2 sztuki
- wahacze dolne z przodu: 2 sztuki
- wahacze górne: 2 sztuki
- łączniki stabilizatora: 2 sztuki
- końcówki drążków kierowniczych: 2 sztuki
samochód | cena kompletu przednich wahaczy |
SUV BMW X5 F15 | 3500 zł |
BMW serii 5 F10/F11 xDrive | 3300 zł |
BMW serii 5 F10/F11 | 2500 zł |
Czy do BMW serii 5 F10 xDrive będzie dużo taniej? Niestety nie, taki sam zestaw kosztuje 3300 zł. Taniej będzie za to do wersji z napędem na tył.
Większość prawdziwych SUV-ów posiada zawieszenie pneumatyczne, ale i tu dobrej jakości zamiennik nie kosztuje przesadnie dużo: miech BMW X5 F15 to tylko 799 zł!
Wniosek: SUV-y są tak popularne, że zawieszenie do nich jest sprzedawane w podobnej cenie jak do „zwykłych samochodów”. Droższe zawieszenie wynika raczej z posiadania napędu na wszystkie koła niż z samego faktu bycia SUV-em.
Spalanie
Tu niestety fizyki nie oszukamy. Wysokie nadwozie powoduje dużo wyższy opór powietrza. A to powoduje wyższe zużycie paliwa. Duży ciężki samochód wymaga również większego silnika. To dlatego Kia Sorento z motorem 2.0 CRDI potrzebuje średnio aż 9 litrów paliwa, podczas gdy Optima 1.7 CRDI (o podobnych osiągach) zużyje tylko 7 litrów. Różnica duża? Tak, ale w dzisiejszych czasach wiele ludzi pracuje zdalnie i pokonuje nie więcej niż 10000 km rocznie. Wtedy różnica 1300 zł rocznie może okazać się pomijalna, na tyle że warto kupić SUV-a by zawieźć nim rodzinę w miejsca gdzie nie dojdziemy zwykłą osobówką.
używane SUV-y mają z reguły sporo niższe przebiegi, więc jeśli nie jeździ po 50 000 km rocznie i nie wydaje majątku na paliwo to nie są droższe w utrzymaniu niż zwykłe samochody, a siedzi się wyżej i jest bezpieczniej i wygodniej