Istnieją dwa rodzaje regeneracji filtrów cząstek stałych. Suchy i mokry, których z nich jest lepszy i dlaczego?
System „mokry”
Regeneracja FAP polega na dodaniu do paliwa płynu, który obniża temperaturę spalania się sadzy. Filtr dzięki temu zabiegowi zostaje wypalony a sadza zamieniona w popiół.
System ten stosowany jest głównie w samochodach francuskich: Citroen, Peugeot, Renault oraz – z racji stosowania silników z koncernu Renault w samochodach marki Nissan.
System suchy
Zwany również systemem regeneracji pasywnej, stosowany częściej w autach niemieckich. DPF znajdziemy mi. w wielu Audi, Skodach, BMW, Mercedesach, VW oraz samochodach marki Toyota. Samochód nie posiada zbiornika z płynem. Filtr DPF zostaje podgrzany poprzez spaliny do wysokiej temperatury i wypalony. Paliwo jest podawane po cyklu właściwej pracy.
Dodatkowa dawka paliwa może być dozowana na dwa różne sposoby:
- wtrysk poprzez wtryskiwacze paliwa ale w takim momencie by paliwo nie mogło brać udziału we właściwym procesie spalania
- poprzez dodatkowy wtryskiwacz w kolektorze wydechowym (stosowane w samochodach marki Toyota)
Proces wypalania mokrego filtra podwyższa więc zużycie paliwa, ale nie trzeba dolewać płynu.
Zobaczycie za kilka lat przerobią paliwo diesla na takie, przy którym nie powstają cząstki stałe i filtry nie będą potrzebne. Technika idzie do przodu…
Wcale nie jest to prawda, że w Skodzie jest tylko DPF. Mam Skodę Superb i mam FAP. Płyn jest tam gdzie koło zapasowe. Na 100% się tam dolewa bo już kupowałem EOLYS 🙂
Bo masz nietypowe rozwiązanie w VAG: pompowtryskiwacze + filtr cząstek stałych. Przy pompowtryskach nie można zrobić dotrysku paliwa więc zrobili układ mokry. To nie jest normalne rozwiązanie w VAG. Zrobili to tylko po to by po wejściu EURO 4 pozbyć się sterty pompowtrysków zalegających na półkach.
Milcz, znafco!
Po 1: pompowtrysk jest najlepszym rodzajem wtrysku w silniku diesla jaki ludzkość (a tak naprawdę inżynierzy z VW) wymyśliła.
Po 2: FAP oraz DPF z dodatkowym wtryskiwaczem to system znacznie lepszy niż to co jest w większości VAG-ów i BMW bo podawanie paliwa wtryskiwaczami grozi rozradzaniem oleju.
Dobry wieczor 🙂
A jak do licha mam sprawdzic suchy czy mokry ten filtr 🙂
mam Volvo c30 z 2008 roku…. 2.0 diesel 🙂
Weszlo w system awaryjny nie wiadomo dlaczego … koles ze service volvo orzekl ….. filtr czastek stalych….
Panowie podpowiedzcie prosze 🙂
Juz wiem MOKRY