W sieci pełno znajdziemy informacji o samochodach z silnikami diesla zużywającymi kosmicznie małe ilości paliwa. Również podczas dyskusji towarzyskich ich właściciele przechwalają się jak to duże rodzinne kombi spalają im w ruchu miejskim przysłowiowe 5 litrów. Osoby, które nigdy nie miały diesla zapewne zastanawiają się czy raportowane przez posiadaczy ropniaków niskie zużycie paliwa ma odzwierciedlenie w rzeczywistości. Postanowiliśmy wytłumaczyć jak to właściwie jest?Porównując zużycie paliwa dwóch silników muszą być one zainstalowane w podobnych gabarytowo i masowo samochodach eksploatowanych w podobny sposób. Naukowo rzecz biorąc należy przeanalizować zużycie paliwa w jednostce masy na wytworzoną kilowatogodzinę pracy przez silnik. W sieci znaleźliśmy kilka map takiego zużycia paliwa, przeanalizowaliśmy je. Co z nich wniknęło?
Rodzaj silnika | Przykład | średnie spalanie [g/kWh] | objętość [ml] | oszczędność procentowa | |
benzyna | Silnik benzynowy z wtryskiem wielopunktowym z przełomu lat 90/2000 | 2.0 Zetec Forda / 136 KM | 400 | 541 | 0% |
benzyna | Współczesny silnik benzynowy z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa | 1.4 TSI / 140 KM | 310 | 419 | 23% |
diesel | Silnik diesla z przełomu lat 90/2000 | 1.9 TDI / 110 KM | 300 | 361 | 33% |
diesel | Współczesny silnik diesla | 2.0 TDI / 140 KM z 2009 roku | 260 | 313 | 42% |
Reasumując: stosunkowo nowoczesny (jak na samochody używane) będzie palił prawie połowę z tego co silnik benzynowy z przełomu stuleci.