Niema chyba bardziej trywialnego pomysłu na tylne zawieszenie niż połączenie kół metalową rurą, zwaną ładnie: belką.
Idea ta jest tak prosta, że była stosowana nawet w wozach drabiniastych, w czasach gdy nie było jeszcze motoryzacji a konie nie były mechaniczne.
Dlaczego belka?
Na koła działają duże siły skrętne. W samochodach są one zmniejszane poprzez wsunięcie piasty od felgi w kierunku środka koła, jednak nie da się ich całkowicie wyeliminować, występują podczas jazdy po koleinach, nie równościach czy na zakrętach. To siły, które „usiłują” przechylić koło raz w lewo raz w prawo, a belka im właśnie przeciwdziała.
Zawieszenie zależne
W starych konstrukcjach jedno koło było zależne od drugiego. Działo się tak właśnie za sprawą tylnej belki, która łączyła tylne koła. Gdy jedno koło wpadło w dziurę głęboką na 5 cm… drugie podskakiwało do góry 5 cm. Nie zbyt wygodne? Nieprawdaż?
Zawieszenie pół-zależne
Popularne dziś zawieszenie pół-zależne oparte jest o tzw. belkę skrętną. Nie należy tej belki mylić z tylną osią skrętną! Tylna oś skrętna umożliwia lekki skręt tylnych kół podczas pokonywania zakrętów. Jest dziś stosowana w wielu autobusach miejskich. Belka skrętna to belka, która jest skręca… ale trochę w inny sposób.
Jak działa belka skrętna?
Belka skrętna to mocna stalowa rura na której są zawieszone wahacze wleczone. Wahacze te pracują albo na tulei metalowo-gumowej albo na łożysku igiełkowym (samochody francuskie).
Naprawa tylnych belek
W przypadku zawieszenia wielowahaczego w miarę zużycia się elementów wymieniamy po prostu tuleje, gumy i sworznie części, które uległy zużyciu. Nieco inaczej jest w przypadku belki tylnej. Jeśli jest to wyrób zintegrowany jak tylna belka w samochodzie Peugeot 207 to wymagana jest regeneracja lub wymiana na nową.
Regeneracja tylnej belki nie następuje w zwyczajnym warsztacie. Taki zabieg wiąże się często z piaskowaniem elementów i zabezpieczeniem belki przed korozją na nowo. Zwykły warsztat może co najwyżej zdemontować belkę i odesłać ją do zakładu zajmującego się regeneracją a po regeneracji ją zamontować.
Czy belka skrętna jest dobrym rozwiązaniem?
Jak na razie jeśli chodzi o tylne zawieszenie małych samochód miejskich nie wymyślono do tej pory nic lepszego. Co prawda: gdy nastąpi jej zużycie jej regeneracja oznacza wysoki koszt nie mniej jednak zapominamy wtedy, że służyła nam bezawaryjne przez wiele lat i kilkadziesiąt tysięcy kilometrów. Narzekają na nie często drudzy właściciele samochodów używanych, którzy kupili właśnie samochód, który wymaga regeneracji tylnej belki…