Używane Grande Punto stanowi ciekawą ofertę na rynku używanych samochodów w klasie B. Samochód jest dobrą propozycją dla osób szukających wszechstronnego samochodu dobrej jakości i niezłym stanie za stosunkowo niewielkie pieniądze.
„Świeżo” wyglądające auto za 15 000 zł
Za Polo IV FL (po 2005 roku) które wygląda podobnie „świeżo” jak Grande Punto – pochodzi zresztą z podobnych lat przyjdzie nam obecnie zapłacić około 20 000 zł. Podobnie sprawa ma sie ze Skoda Fabią. Za 15 tysięcy złotych kupimy „czeszkę” co najwyżej pierwszej generacji, której wygląd delikatnie mówiąc się opatrzył. Do Fabii 2, która stojąc obok Grande Punto wygląda na samochód tej samej generacji, przyjdzie nam dopłacić kilka tysięcy złotych. Za 15 tysięcy kupimy za to Grande Punto z podstawowym silnikiem 1.2 nawet z 2008 roku. Decydując się na zakup silnika 1.4 bądź 1.3 MultiJet przyjdzie nam albo dopłacić albo wybrać starszy rocznik.
Prawie kompakt
Przesiadając się z kompaktu, zwłaszcza starszej generacji jak Golf IV nie odczujemy we wnętrzu pojazdu zmniejszonej ilości miejsca. Co prawda otwierając bagażnik zdecydowanie dowiemy się że mamy do czynienia z samochodem klasy B, lecz wyjazdy w komplecie osób i z pełnym bagażnikiem należą do rzadkości i osoby posiadające Punto bardzo często zamiast wymienić je na większe Bravo wolą po prostu zakupić box dachowy i przewozić w nim bagaż podczas wakacyjnych wyjazdów.
Dobrze wyposażone Grande Punto? Czemu nie!?
Skojarzenie Punto z autem prostym i słabo wyposażonym jest całkowicie błędne. Włosi już dawno próbują przekonać do swoich samochodów także bogatym wyposażeniem. W topowych egzemplarzach Grande Punto znajdziemy oprócz ABS, EBD również ESP, BRAKE ASSIST, Hill Holder (wspomaganie ruszania pod górę), wspomaganie kierownicy o zmiennej sile działania, system kontroli ciśnienia w oponach, czujniki parkowania, tempomat, czujnik deszczu, komputer pokładowy czy system doświetlania zakrętów przy pomocy halogenów oraz klimatyzacje dwustrefową.
Silniki: Dane techniczne podpowiadają diesel rozsądek mówi 1.2 lub 1.4 benzyna
Punto 1.3 16v MultiJet: dobry nowoczesny diesel, lecz kłopotliwy przy dużym przebiegu
Zastosowane w Grande Punto silniki diesla z serii MultiJet mają opinie oszczędnych, elastycznych i bezawaryjnych. Należy jednak się liczyć z tym, że ktoś kto kupił diesla z pewnością jeździł dużo. Niestety od dość wysilonego 1.3 JTD nie możemy się spodziewać takiej trwałości jak w starych silnikach 1.9 D. Jednostka taka po przejechaniu 120 000 km wymaga juz gruntownych napraw jej dalsza eksploatacja może być po prostu droga albo nawet nieopłacalna. Po wspomnianym przebiegu często występują:
- zużycie turbosprężarki
- uszkodzenie koła dwumasowego
- uszkodzenie zaworu EGR
- w samochodach wyposażonych w filtr cząstek stałych jest zużycie
- problemy z układem wtryskowym common rail
Nieco za słaba wydaje się niestety wersja 75 KM, natomiast jeśli ktoś lubi jeździć na niskich obrotach nawet ta jednostka będzie zadowalająca.
Punto 1.2, 1.4 8v Fire: najtańszy w zakupie, mało problematyczny, ale słaby
Grande Punto ze starym silnikiem benzynowy Fire 1.2 8v lub 1.4 8v nie dość że kupimy najtaniej to jeszcze najczęściej taki samochód ma stosunkowo niski przebieg. Dominują egzemplarze krajowe, co jest zaletą gdyż znamy historię serwisową auta ale bywa także wadą z uwagi na to, że polskie zimy nie wpływają dobrze na trwałość karoserii na której lakier narzekają właściciele Grande Punto.
Punto 1.4 16v StarJet
Silnik z serii StarJet jest znacznie bardziej żwawy niż 1.4 Fire. Zastosowano w nim wariator faz rozrządu, dzięki temu jednostka zyskała na elastyczności a zużycie paliwa jest na poziomie starszego 1.4 Fire.
Punto 1.4 T-Jet: oszczędny sportowiec
Ciekawą opcję wśród jednostek napędowych stanowią turbodoładowane silniki T-Jet. Występują one w kilku wariantach o mocy odpowiednio: 120, 155 oraz 180 KM. To ostatnie Punto, sygnowane poprzez Abart Esseesse osiąga pierwsze 100 km/h już po około 7,5 sekundy jednocześnie zużywając – przy łagodnej jeździe – niewiele więcej paliwa niż Grande 1.4.
Zdaniem wielu krytyków jednostka 1.4 T-jet jest nawet bardziej udana niż 1.4 TSI gdyż nie są znane żadne notorycznie go trapiące awarie.
Typowe usterki
Oprócz wspomnianego powyżej słabej jakości lakieru, który stosunkowo łatwo może się uszkodzić w skutek odprysku warto wspomnieć o dość częstych kłopotach z elektrycznym układem wspomagania Dualdrive. Oprócz tego stosunkowo często mamy do czynienia z problemami z alternatorem.
Fajny artykuł ale dlaczego nie została wzięta pod uwagę Corsa D, która również „wygląda dobrze” a może być również fajnie wyposażona no i podstawowy 1.2 ma 80 KM więc jeździ całkiem fajnie.