Użytkownicy bardzo popularnych w naszym kraju samochodów na gaz często spotykają się z terminem gaz zimowy. Czym tak naprawdę gaz zimowy różni się o letniego?
Postanowiliśmy przygotować pewną tabelkę porównawczą:
Gaz letni | Gaz zimowy | |
---|---|---|
Temperatura wrzenia | -13 °C | -30 °C |
Wartość opałowa 1 l | 25 540 kJ | 24 360 kJ |
Przyjęliśmy, ze gaz zimowy to Propan-Butan (C3H8+C4H10) w proporcji 70:30 a gaz letni to gaz w proporcji 70:30.
Wniosek: gaz zimowy umożliwia jazdę zimą, ale samochód spali go więcej o około 5%. Opłacalność zakładania instalacji LPG w zimie jest mniejsza, również z uwagi na to że większość popularnych dziś instalacji gazowych przy zimnym silniku pracuje na benzynie. Gdy silnik zimą dłużej jest zimny większe jest zużycie benzyny zimą.
Duża różnica. Benzyna ma bodajrze 32 000 kJ.