Kupujący używane wcale nie boją się turbodoładowanych małolitrażowych benzyn!

Minęło kilka lat od momentu wprowadzenia do sprzedaży silników benzynowych pod mocnym downsizingu. Idea downsizingu jest tym bardziej wyraźna im do dużego samochodu montowana jest niewielka jednostka. Dziś nikogo już nie dziwi mały Fiat 500 posiadający silnik 0.9 TwinAir, wzbudzają natomiast kontrowersje duże samochody posiadające niewielkie silniki jak np. Ford Mondeo 1.0 EcoBoost. Czy takie duże samochody z niewielkimi silnikami będą w przyszłości mocno tracić na wartości? Postanowiliśmy to sprawdzić!

Do porównania wybraliśmy Dacie Logan II MCV, czyli w wersji kombi. Wybraliśmy jedną z najbogatszych wersji wyposażenia Laureate. Samochód produkowany jest do dziś w niezmienionej formie i sprzedawany w takich samych wersjach silnikowych jak przed trzema laty. Łatwo więc porównać ceny trzylatków i ceny fabrycznie nowych samochodów. Ze względu na większy wybór samochodów do porównania posłużył nam rynek niemiecki. Nie mniej jednak ceny samochodów na rynku niemieckim nie odbiegają znacząco od cen aut w Polsce, a preferencje konsumentów w tym segmencie aut (auta stosunkowo młode) są podobne.

1.2 75 KM TCe 90 DCi 90
Cena nowego 10790 11890 13690
Cena auta 3 letniego (2013 rok) 8500 9800 9000
Procentowo utrata wartości 21 % 18 % 34 %
Kwotowa utrata wartości 2290 2090 4690

Podane ceny są cenami brutto w EURO.

Do cen samochodów nowych doliczyliśmy 600 EURO, wszak w Dacii Logan II Laureate dopłacimy nawet za lakier i koło zapasowe.

Jako samochody używane wybraliśmy te pewne: od pierwszego właściciela, serwisowe w ASO oraz całkowicie bezwypadkowe. Dodatkowo wszystkie miały niewielkie przebiegi: benzyny w okolicach 30000 km, diesel 50000 km.

Samochód, który mało traci na wartości, a najmniej traci turbo doładowana benzyna

Pierwszą kwestią, która niewątpliwie rzuca się w oczy jest minimalny spadek wartości wszystkich wersji silnikowych. Podczas gdy przywykliśmy, że samochody po 3 latach eksploatacji tracą średnio około 30 % do nawet 50 % to w przypadku Dacii Logan MCV ta reguła sprawdza się tylko w dieslu. Pozostałe – benzynowe – wersje silnikowe tracą niezmiernie mało na swojej wartości; a najwięcej pieniędzy odzyskamy sprzedając 3 letnie 90 TCe. To zaskakujące gdyż odwiedzając dziś jakikolwiek serwis samochodowy i pytając mechaników o sens zakupu używanego samochodu z małym turbodoładowanym silnikiem zapewne taki zakup będzie nam odradzany.

1 komentarz do “Kupujący używane wcale nie boją się turbodoładowanych małolitrażowych benzyn!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

4 + 3 =