Zbyt wysoki poziom oleju w silniku często jest znacznie gorszy niż jest zbyt niski poziom. Rozróżnijmy jednak zasadniczo dwie sytuacje: zalanie zbyt dużej ilości oleju przy jego wymianie oraz przybywanie oleju.O ile w pierwszym przypadku, jeśli zalaliśmy przypadkowo jeden czy dwa milimetry oleju więcej niż „MAX” na bagnecie nic poważnego nie powinno się stać. Jeśli jednak nalaliśmy dużo więcej oleju po prostu spuśćmy go przez korek spustowy.
W dużo gorszej sytuacji jesteśmy, jeśli przybywa oleju w silniku. Jeśli mamy do czynienia z taką sytuacją jest to sytuacja niezmiernie groźna.
Zwiększanie się poziomu oleju w silniku może wynikać z dwóch przyczyn:
Przedostawanie się paliwa do oleju.
Paliwo w oleju w znacznej ilości jest bardzo groźne. Paliwo, nie ma znaczenia czy benzyna czy diesel, rozrządza olej. Duża ilość paliwa może prowadzić do zatarcia silnika.
Uszkodzenie uszczelki pod głowicą i przedostawanie się płynu chłodniczego do oleju (zazwyczaj jednak to olej przedostaje się do płynu)
Dodatkowo w VW wyposażonych w pompowtryski winna może być tzw. podwójna pompa: pompa Vacum i pompa paliwa w jednym (vacum-tandem): jedno z najgłupszych rozwiązań VW w historii stosowane mi. w stosunkowo niezawodnym rzędowym 2.5 TDI mi. z VW T5.
Przy uszkodzonej pompie oleju niebywale przybywa i można zatrzeć silnik nie kontrolujące jego stanu. Lampka kontroli cisnienia zaświeca się dopiero gdy jest bardzo rozrzedzony olej!