Akcyza na samochody 2017

W 2017 roku najprawdopodobniej wejdzie w życie ustawa precyzująca na nowo sposób obliczania akcyzy na samochody nowe i używane. Obecnie obowiązuje dość prosty sposób obliczania akcyzy: dla aut z silnikiem poniżej 2 litrów 3,1% wartości pojazdu a dla samochodów z silnikami o pojemności 2 litrów wzwyż 18,6 % wartości pojazdu. Od 2017 ma obowiązywać akcyza, w której stawki będą wyliczane w zupełnie odmienny sposób. Jaki?Podstawą będzie tabela normy emisji spalin oraz pojemności silnika. Wygląda ona tak:

Pojemność silnika [cm3] Norma emisji spalin
Euro 6 Euro 5 Euro 4 Euro 3 i starsze
poniżej 1199 1 000 2 000 2 300 3 500
1200-1499 1 500 2 400 2 550 8 000
1500-1999 1 950 3 120 3 320 10 000
2000-2499 9 000 18 000 20 700 29 000
2500-2999 14 000 25 000 32 000 40 000
3000-3499 20 000 36 000 46 000 57 000
3500-3999 27 000 42 000 62 000 76 000
4000 i powyżej 35 000 55 000 80 000 98 000

Norma emisji spalin jest tu często mylona przez niedzielnych dziennikarzy z rokiem produkcji pojazdu. To poważny błąd! Dlaczego? Przykładowo: samochody Audi z silnikiem 1.8 TFSI produkowane od listopada 2008 spełniają już rygorystyczną normę EURO5 podczas gdy występujący w Chevrolecie silnik 2.0 benzyna 143 KM spełniał w 2010 roku dopiero Euro4! Sugerowanie się więc datą produkcji samochodu jest tu dużym błędem!

Prawdą jest natomiast iż: im gorszą normę spalin euro posiada dany samochód tym wyższe planowane jest jego opodatkowanie akcyzą!

Im starszy samochód zapłacimy… mniej! Tak! Mniej a nie więcej!

Oprócz ww. tabeli ustawodawca wymyślił tzw. współczynnik deprecjacji ze względu na rok produkcji pojazdu. Tabela wygląda tak:

Czas liczony od pierwszej rejestracji w miesiącach
Deprecjacja (D)
2 i poniżej 0,03
od 3 do 4 0,08
od 5 do 6 0,12
od 7 do 12 0,18
od 13 do 24 0,25
od 25 do 36 0,35
od 37 do 48 0,45
od 49 do 60 0,55
od 61 do 72 0,60
od 73 do 84 0,65
od 85 do 96 0,70
od 97 do 108 0,75
od 109 do 120 0,78
od 121 do 132 0,82
od 133 do 144 0,84
od 145 do 156 0,86
od 157 do 168 0,88
169 i powyżej 0,90

Współczynnik ten oznacza promocję w należnej akcyzie obliczonej z normy emisji spalin i pojemności samochodu. Należy tu zauważyć iż ustawodawca bierze pod uwagę nie rok produkcji a datę pierwszej rejestracji! Co to oznacza w praktyce?

Za samochód z silnikiem o pojemności 3,2 litra z 2008 posiadający normę emisji spalin Euro4 zapłacimy wyższą akcyzę jeśli samochód ten stał w salonie do 2010 niż jeśli zostałby zarejestrowany od razu w 2008 roku! A przecież samochód później zarejestrowany powinien być mniej zużyty a więc mniej szkodliwy dla środowiska. Co więcej gdyby ten pojazd z normą Euro4 był starszy np. z 2005 roku akcyza również byłaby na niego niższa!

Nadmierne zużycie pojazdu a wysokość akcyzy

Oprócz ww. współczynników ustawodawca otworzył pewną furtkę urzędnikom a konkretnie rzeczoznawcom, którzy mogą określać jeszcze współczynnik zużycia pojazdu, który jest dodawany do współczynnika deprecjacji od pierwszej rejestracji pojazdu. Tabela ta prezentuje się tak:

Stopień zużycia samochodu Współczynnik zużycia (ZS)
>10% 0
11%-20% 0,05
21%-30% 0,07
31%-40% 0,09
41%-50% 0,11
<50% 0,13

Z tym, że suma współczynników zużycia i deprecjacji względem ilości miesięcy od daty rejestracji nie może przekroczyć 0,9.

1 komentarz do “Akcyza na samochody 2017

  1. Kkdo

    Realnie to PiS nie może zrobić ABSOLUTNIE NIC!!!! Podwyzszenie akcyzy na auta o dużej pojemności to wcale nie taki duży wzrost wpływów budżetowych (mało kto kupuje auto z silnikiem większym niż 2.0 TDI/dCi/TDCi) a ogromna pożywka dla tzw. opozycji.

    Obniżenie akcyzy to mniej pieniędzy w budżecie i problem z wypłatami 500+.

    Reasumując, nic się nie zmieniło i NIC SIĘ NIE ZMIENI!

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

− 5 = 3